.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ضرورت ایجاد شهر الکترونیک
محمد محبوب

ایجاد شهر الکترونیک گامی محکم در تحقق عدالت اجتماعی و مدیریت واحد شهری دارد.

با نگاهی اجمالی به پیرامون خود با بسیاری از شهروندان مواجه می شویم که جهت پیگیری و انجام امور اداری ساعت ها وقت و انرژی مفید خود را در پیچ و خم های اداری و به اصطلاح عامیانه تر کاغذبازی های اداری صرف می نمایند و یا به منظور تهیه ی بلیط مسافرتی ، واریز وجهی و پرداخت قبضی وقت طلایی خویش را در صف های طولانی و ترافیک سنگین شهری به هدر می دهند.

حال این پرسش در اذهان مطرح می شود که راه حل برون رفت از این وضعیت و پایان دادن به این سردرگمی ها چیست؟ در دنیای مدرن و پیچیده ی امروزی که زندگی بشر هر لحظه با دستیابی فن آوری جدیدی همراه است و استفاده بهینه از عنصر زمان در آن نقش بسزایی ایفا می نماید تنها راه حل موجود استفاده از تکنولوژی های روز و علوم ارتباطی است تا در سایه ی آن بتوان مدیریت واحد شهری را به منظور ارائه تسهیلات و خدمات مناسب تر و با سرعت و دقت بالاتری با کمترین میزان اتلاف وقت ، انرژی و منابع انسانی بر پایه ی فن آوری اطلاعات بنیان نهاد.

مدیریت واحد شهری عاملی است تا ضمن جلوگیری از هرگونه موازی کاری که در بیشتر اوقات شهروندان از آثار مخرب آن در امان نبوده و چالش های آن گریبانگیر همه ی ماست زمینه های لازم جهت توسعه ی همه جانبه شهری را فراهم آورده و در راستای آن مردم جامعه اسلامی از خدمات ارائه گردیده، بصورت عادلانه بهره مند می گردند و این امر میسر نخواهد شد مگر با فراهم نمودن بسترها و شرایط مناسب آن که ایجاد شهر الکترونیک ابزار و بستر مناسبی در راه تحقق این اهداف می باشد.

شهر الکترنیک یک فضای مجازی است که شهروندان می توانند با مراجعه به آن کلیه ی خدمات مورد نیاز شهری اعم از خدمات بانکی، رفاهی، شهری و غیره را دریافت نمایند.

شهرداری الکترونیک گامی استوار در راه تکریم شهروندان بوده و با ارائه این خدمات از مراجعه حضوری و مستقیم آنان به ادارات و دیگر مراکز خصوصی کاسته خواهد شد که از مهمترین پیامدهای مثبت این امر کاهش بار ترافیکی شهرها به عنوان بزرگترین معضل کنونی شهرهای بزرگ می باشد.

ایجاد شهر الکترونیک می تواند در کاهش ناهماهنگی بین مدیران و یک پارچه سازی مدیریت شهری مؤثر بوده و سبب افزایش کارآمدی مدیریت شهری و افزایش مشارکت شهروندان در اداره ی امور شهری گردد.

از دیگر مزایای الکترونیکی شدن می توان به افزایش سرعت و دقت در خدمات رسانی، کاهش هزینه های سربار، افزایش رفاه اجتماعی، آگاهی از فرصت های شغلی و آخرین اطلاعات و اخبار، ارتقاء روحیه ی شهروندان به واسطه ی افزایش کارایی آنان، افزایش سرعت در توسعه و پیشرفت جامعه، ارتقای متوسط سطح فرهنگ عامه ی مردم و در نهایت دستیابی به عدالت اجتماعی با توزیع عادلانه و یکسان خدمات و اطلاعات که از اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت مان می باشد اشاره نمود.

البته دستیابی به همه ی این مزایا مستلزم بوجود آوردن برخی شرایط و امکانات است که از آن جمله می توان به توسعه ی هم زمان زیرساخت ها با علم روز جهت ورود به شهر مجازی و دولت الکترونیک، دسترسی آسان همه ی شهروندان به خطوط پر سرعت اینترنت ، آموزش همگانی مدیران و شهروندان، تحول در شیوه ی مدیریت منطقه و خروج از مدیریت سنتی به مدرن، اتصال تمامی سازمان ها ، نهادها، ادارات و دیگر مراکز دولتی ، نیمه دولتی و خصوصی به این شهر، ایجاد امنیت پایدار در فضای مجازی و جلوگیری از جرائم الکترونیکی و تعامل خانواده ها و فرهنگ سازی در این خصوص اشاره نمود.

به نظر می رسد از اساسی ترین مشکلات پیش روی در این خصوص نبود سامانه های اطلاعاتی کامل و زیر ساخت های لازم و عدم فرهنگ سازی مناسب در این راستا می باشد که تمامی مدیران و دست اندرکاران امر باید شرایط لازم از برون رفت وضعیت فعلی در راه تحقق آرمان دولت اسلامی در زمینه ی ایجاد دولت الکترونیک را فراهم آورند.

ساری نیز به عنوان شهری که می رود تا به یک کلان شهر تبدیل گردد توجه ویژه مسئولان استانی و شهری به این مقوله را می طلبد تا آنان بتوانند هم گام با دیگر مراکز استانی و کلان شهرهای کشور در راه توسعه، عمران و آبادانی شهر و این استان ولایی هرچه بیشتر گام برداشته و خدمات مطلوب و صادقانه ای را به مردم جامعه ی اسلامی و علوی ارائه نمایند.

محمد محبوب – کارشناس انفورماتیک 


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 9 اسفند 1388
آخه تو کارشناس انفورماتیکی. ریاضی رو چه به خبرنگاری و انفورماتیک

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.7 seconds.